Zdarzało się, że potencjalni klienci chcieli skorzystać z naszych usług, jednak nie mieli możliwości przewozu katalizatorów bezpośrednio do skupu. W związku z tym wprowadziliśmy opcję transportu urządzeń o maksymalnej masie do 24 ton w jednej partii. Przez cały czas działamy zgodnie z prawem – tak jest również w kwestii transgranicznego przemieszczania odpadów, dlatego chcielibyśmy przybliżyć Wam przepisy związane z tego typu transportem.
Odpady i przemieszczanie – definicje
Na początek wyjaśnijmy, czym według przepisów są odpady. Odpad zgodnie z definicją z art. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, to każda substancja albo przedmiot, których posiadacz pozbywa się, zamierza się pozbyć lub do których pozbycia się jest zobowiązany. Zaś przemieszczanie odpadów oznacza dosłownie transport odpadów przeznaczonych do odzysku albo unieszkodliwienia, który został zaplanowany lub odbywa się pomiędzy państwami. O przemieszczaniu mówi się od momentu wysyłki, aż do chwili unieszkodliwienia odpadów.
Akty prawne
Zasady dotyczące transgranicznego przemieszczania odpadów reguluje tak zwana Konwencja
Bazylejska sporządzona w Bazylei w dniu 22 marca 1989 r. W Unii Europejskiej obowiązek kontroli przewozu odpadów przez granice realizuje rozporządzenie (WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów. Dodatkowo w Polsce mamy jeszcze ustawę z dnia 29 czerwca 2007 r. o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów, która uzupełnia wspomniane akty prawne o dodatkowe zapisy. W praktyce każdy, kto chce transportować odpady pomiędzy państwami musi przestrzegać zasad zawartych we wszystkich powyższych dokumentach.
Klasyfikacja odpadów
Konwencja Bazylejska klasyfikuje odpady na potrzeby transgranicznego przemieszczania, dzieląc je na zaliczane do listy zielonej – inne niż niebezpieczne, listy bursztynowej – niebezpieczne, lub potencjalnie niebezpieczne oraz odpady niesklasyfikowane, które podlegają procedurom takim, jak te z listy bursztynowej.
Transport katalizatorów
Firma, która chce dokonać transgranicznego przewozu odpadów, powinna zastosować się do jednej z dwóch możliwych procedur : procedury zgłoszeniowej lub informacyjnej.
Istnieją odpady, w przypadku których konieczne będzie posiadanie pisemnego zezwolenia. Jeśli chodzi o katalizatory, wystarczy jednak procedura informacyjną, którą generalnie można stosować w przypadku :
• odpadów z listy zielonej,
• odpadów przeznaczonych do badań laboratoryjnych o masie nieprzekraczającej 25 kg,
• mieszanin odpadów ujętych w załączniku IIIA i IIIB do rozporządzenia nr 1013/2006,
• odpadów umieszczonych w załączniku IIIB do rozporządzenia nr 1013/2006.
Zużyte katalizatory zaliczane są do listy zielonej.
Co to oznacza? Takie odpady można przewozić bez zezwolenia Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, ale na osoby organizujące przemieszczenie nałożono obowiązek informacyjny. Każdy, kto wysyła odpady oraz ich odbiorca muszą przed rozpoczęciem transportu zawrzeć pisemną umowę, w której opiszą zasady całego procesu. Wzór umowy nie jest dowolny i musi spełniać wymogi zawarte w art. 18 ust. 2 rozporządzenia nr 1013/2006.
Umowy nie trzeba dołączać do transportu, jednakże należy ją mieć w zanadrzu aby móc okazać na żądanie organów kontrolnych. Umowa musi obowiązywać już w momencie rozpoczęcia transportu. Powinno z niej wynikać zobowiązanie, że w sytuacji gdy transport – a co za tym idzie odzysk – nie zostaną zrealizowane według założeń, lub gdy transport okaże się niezgodny z obowiązującym prawem, organizator transportu zabierze odpady z powrotem, ewentualnie zapewni inny sposób na odzysk. Musi również zagwarantować, że w razie zaistniałej potrzeby, zapewni legalne miejsce ich składowania.
Przed wysyłką należy także wypełnić dokument – załącznik VII do rozporządzenia nr 1013/2006 – za to odpowiedzialna jest osoba organizująca transport, w tym wypadku nasza firma. W załączniku tym wpisuje się między innymi dane przewoźników, wytwórcy odpadów, rzeczywistą ilość odpadów, datę przemieszczenia, proces odzysku oraz kod identyfikacyjny. Dokument musi być dołączony do transportu.
Załącznik VII powinien mieć wypełnione pola 1-11 oraz być podpisany w polu 12. Po odbiorze odpadów, odbiorca wypełnia pole 13 lub 14. Adresem odbiorcy zawsze będzie adres, pod którym znajduje się instalacja odzysku lub laboratorium. Nie może być to adres biura czy siedziby firmy. Załącznik winniśmy przechowywać przez trzy lata. Jeśli transport odbywa się z wykorzystaniem kilku transportujących, musi być on przekazywany wraz z transportem do kolejnych podmiotów zapewniających wysyłkę. Za prawidłowe sporządzenie dokumentu odpowiedzialny jest podmiot organizujący przemieszczenie.
Jedyną sytuacją, w której możemy odejść od procedur transportowych wymienionych w rozporządzeniu nr 1013/2006, jest sytuacja, w której przewozimy odpady z listy zielonej, które przeznaczone są do odzysku, oraz odpady wyszczególnione w załączniku IIIA i IIIB, których masa nie przekracza 20 kg.
Zużyte katalizatory, które transportujemy w swojej codziennej pracy, mogą być opisane jednym z dwóch poniższych kodów –
- 16 08 01 – do których należą katalizatory zawierające złoto, srebro, ren, rod, pallad, iryd lub platynę ( z wyłączeniem 16 08 07, czyli katalizatorów zanieczyszczonych substancjami niebezpiecznymi)
- 16 08 03 – zużyte katalizatory zawierające inne metale przejściowe lub ich związki, niewymienione w innych grupach
Ponadto, firma, która wykonuje przewóz odpadów, powinna posiadać aktualny wpis do BDO w zakresie transportu odpadów – Dział VII.
Po stworzeniu Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz gospodarce odpadami, zezwolenia na transport, które zostały wydane na podstawie danej ustawy o odpadach z dnia 27 kwietnia 2001, były aktualne maksymalnie do daty złożenia wniosku o wpis do rejestru BDO – tzn. do 24 lipca 2018 r. Po tej dacie, transportu odpadów można dokonywać po uzyskaniu powyższego wpisu.
Transportować można wówczas wyłącznie odpady wskazane w dziale VII wpisu.
Zasady, które obowiązują przy transporcie odpadów są określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 7 października 2016 r. w sprawie szczegółowych wymagań dla transportu odpadów i mają zastosowanie od dnia 24 stycznia b.r.
NAJWAŻNIEJSZE Z NICH TO:
- Obowiązek oznakowania pojazdu przewożącego odpady w widocznym miejscu, umieszczone z przodu.
2. Nakaz posiadania dokumentu potwierdzającego rodzaj transportowanych odpadów
*karty przekazania odpadów / faktura sprzedaży odpadów / podstawowa charakterystyka odpadów / dokument dotyczący transgranicznego przemieszczania odpadów.
W Unimetal Recycling dostosowaliśmy nasze działania do obowiązujących aktualnie przepisów.
Standardy ESM
Niezależnie od tego czy przewozimy odpady niebezpieczne, czy odpady z zielonej listy, jeśli wykonujemy międzynarodowy transport odpadów, musimy zadbać o spełnienie standardów ESM – czyli racjonalnego ekologicznego gospodarowania.
W praktyce oznacza to, że powinniśmy podjąć wszelkie możliwe kroki, aby zapewnić, że transport nie będzie miał żadnego negatywnego wpływu na zdrowie i środowisko. Aby szczegółowo zapoznać się z wytycznymi ESM, najlepiej odwołać się do instytucji, które są odpowiedzialne za ich przestrzeganie – w Polsce taką instytucją jest Ministerstwo Ochrony Środowiska oraz GIOŚ.
Ewidencja odpadów
W przypadku transgranicznego transportu odpadów nie stosuje się Karty Przekazania Odpadów, czyli KPO. Stosuje się ją na tylko terytorium Polski. Podczas przewozu, do odpadów dołączony musi być Załącznik VII do rozporządzenia 1013/2006.
Jeśli zatem wysyłamy odpady do Polski z innego kraju, to nie musimy stosować KPO. Jeśli jednak przejmujemy odpady, musimy prowadzić ewidencję za zasadach ogólnych i zastosować KEO, czyli Kartę Ewidencji Odpadów. Jego wzór określa załącznik nr 2 do Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 12 grudnia 2014 r. w sprawie wzorów dokumentów stosowanych na potrzeby ewidencji odpadów.
Jeśli natomiast wywozimy odpady z Polski, nie musimy dysponować dokumentem KPO. Nie jest on wymagany w transgranicznym transporcie. Dokumenty, którymi musimy się posługiwać zależą od kraju, do którego zmierzają nasze odpady.
Kto może skontrolować przemieszczanie odpadów?
Warto pamiętać, że do kontroli transgranicznego przemieszczania odpadów uprawnione są: inspekcja ochrony środowiska, służba celna RP, straż graniczna, inspekcja transportu drogowego oraz policja. Jeżeli w trakcie kontroli służby stwierdzą brak prawidłowo wypełnionego załącznika VII, mogą nałożyć na firmę transportującą karę w wysokości od 20 do nawet 60 tysięcy złotych, dlatego tak ważne jest dopełnienie wszystkich formalności. Pamiętajcie, w razie zmiany przewoźnika, załącznik VII należy przekazać do osoby odpowiedzialnej za dalszy transport – dokument przez cały czas powinien podróżować razem z ładunkiem, który opisuje.
Pamiętajcie, że zawsze działamy legalnie.
Zobacz nasz wpis do rejestru BDO : Numer rejestrowy: 000037376
JAKI JEST ZAKRES TERYTORIALNY NASZYCH DZIAŁAŃ?
Skupując od Was zużyte katalizatory możemy wykonać odbiór z każdego państwa w Europie!
Maksymalna, jednorazowa partia, którą dla Was przewiemy to 24 tony materiału.
Zapytaj o indywidualną ofertę.
Tel. +48 604 611 917
dseremak@unimetalrecycling.pl