Firmy w naszym kraju coraz chętniej angażują się w różnego rodzaju inicjatywy sportowe, kulturalne, edukacyjne czy charytatywne. Wiąże się to z coraz większą świadomością przedsiębiorców dotyczącą ich wpływu na społeczność, w której działają czy na środowisko.
To właśnie społeczna odpowiedzialność biznesu, która niesie obopólne korzyści. Zyskują nie tylko wspierane idee, zespoły czy instytucje ale także firma, która podejmie się sponsoringu. Świadczy to bowiem o jej zaangażowaniu w życie społeczne, zainteresowaniu problemami innych, umiejętności dbania o wspólne korzyści i współpracy opartej o model win-win. Działania takie z pewnością podnoszą renomę marki i ocieplają jej wizerunek w oczach Klientów.
Największą motywacją jest jednak satysfakcja jaką niesie taka forma współpracy oraz możliwość patrzenia na sukcesy, do których w jakiś sposób się przyczyniło.
Jedną z form wsparcia lokalnej społeczności, na którą zdecydowaliśmy się jest sponsoring drużyny piłki ręcznej – Unimetal Recycling MTS Chrzanów pochodzącej z naszych rodzinnych stron. To pierwszoligowa drużyna odnosząca cały czas sukcesy na skalę krajową.
Na co może liczyć firma, która zdecyduje się na sponsoring?
Firmy decydujące się na sponsoring w zamian za udzielone wsparcie mogą liczyć na wymierne korzyści w postaci umieszczenia reklamy na hali, na stronie internetowej zespołu czy logotypu na stroju zawodników.
Taka forma reklamy pozwala budować świadomość marki , kreować jej pożądany wizerunek, zwiększyć jej prestiż i podtrzymywać relację ze społecznością. Takie działanie może się przyczynić do wzrostu sprzedaży danego produktu czy usługi oferowanej przez przedsiębiorcę.
Dodatkowo, środki przekazane na wsparcie klubu sportowego mogą stanowić dla przedsiębiorcy koszty uzyskania przychodów jako koszty pośrednie, potrącane w dacie poniesienia.
Czy firma może wliczyć sponsoring w koszty uzyskania przychodu?
W przepisach podatkowych nie znajdziemy definicji pojęcia „sponsoring”, który zgodnie ze słownikową definicją oznacza finansowanie idei lub osób w zamian za promocję własnej działalności.
Kwestię prawną reguluje tu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia ich źródeł. Przy kwalifikowaniu poniesionych wydatków trzeba zatem brać pod uwagę ich celowość oraz potencjalną możliwość przyczynienia się wydatku do osiągnięcia przychodu, a także adekwatność do rzeczywistych potrzeb i zakresu prowadzonej działalności. Ponadto, oceniając dopuszczalność ujęcia konkretnych wydatków po stronie kosztów uzyskania przychodów, konieczne jest uwzględnienie katalogu kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 ustawy o CIT).
Interpretacji dokonała tu Krajowa Informacja Skarbowa. Idąc za nią – sponsoring sportu można wliczać w koszty uzyskania przychodu. Jeśli taka forma reklamy może przyczynić się do popularności i rozgłosu marki to może mieć również realny wpływ na wzrost przychodów.
O interpretację wystąpił jeden z przedsiębiorców działający na zasadzie jednoosobowej działalności gospodarczej, który podpisał umowę sponsoringową z jedną z męskich drużyn siatkarskich. Finansowanie dotyczyło tu sprzętu, strojów zespołowych, zapewnienia opieki medycznej, a nawet opłat licencyjnych i wynagrodzeń dla trenera. W zamian za to klub zobowiązał się zmienić swą nazwę uwzględniając nazwę firmy, umieścić logo na koszulkach czy reklamować ją w wywiadach.
Fiskus przyznaje, że poniesione koszty przyczyniają się do rozpowszechnienia wizerunku firmy tak samo jak inne formy promocji takie jak spot telewizyjny czy reklama w prasie. Należy więc uznawać koszty sponsorskie jako koszty uzyskania przychodów.
Ważne jest jednak, że usługi reklamowe świadczone przez zespół muszą być udokumentowane fakturą lub innym dokumentem, który potwierdzałby ich dokonanie.
Należy pamiętać jednak , że wydatki poniesione na sponsoring są wliczane w koszty tylko do wartości jaką stanowią otrzymane od drużyny usługi reklamowe. Możemy wliczyć w koszty całość wydatków gdy to co uzyskujemy stanowi ekwiwalent tego co dajemy. Gdy wpłacamy pewną kwotę nie otrzymując nic w zamian wówczas jest to darowizna, a ta jest wyłączona z podatkowych kosztów. W sytuacji gdy wpłacamy kwotę, która stanowi wartość wyższą od otrzymanych usług reklamowych, wówczas wydatki są kosztami uzyskania przychodów tylko do wysokości wartości otrzymanych usług. Wszystko co wykracza poza tę wartość należy uznać ju,ż za darowiznę.