„Opracowanie innowacyjnej w pełni zautomatyzowanej i mobilnej technologii recyklingu katalizatorów.”
Numer Umowy o dofinansowanie: POIR.01.01.01-00-0648/19-00
Data zawarcia Umowy o dofinansowanie: 12.03.2020r.
Wartość projektu (kwota netto) to 14 736 427,72 złotych, z czego kwota dofinansowania to 11 268 774,57 złotych.
Unimetal Recycling realizuje projekt którego celem jest opracowanie innowacyjnej w pełni zautomatyzowanej, a zarazem mobilnej technologii recyklingu katalizatorów. W ramach prowadzonych prac B+R zostanie opracowany ciąg technologiczny umieszczony w zabudowie kontenerowej zlokalizowy w zakładzie produkcyjnym. Urządzenie w kształcie kontenera zawierać będzie wszystkie niezbędne elementy obecnego procesu recyklingu katalizatorów.
Rozwiązanie takie umożliwi wielu skupom katalizatorów i stacjom demontażu pojazdów recykling katalizatorów w miejscu zlokalizowanym najbliżej nich, bez konieczności transportu materiału do głównej siedziby Wnioskodawcy. W projekcie zaplanowano szereg prac badawczych podzielonych na etapy: badań przemysłowych, prac rozwojowych, kończąc etapem prac przedwdrożeniowych. Dzięki uruchomieniu opracowanych w ramach projektu mobilnych kontenerów, firma będzie mogła świadczyć swoje usługi w wielu miejscach jednocześnie. Co więcej, dzięki takiemu rozwiązaniu Unimetal nie tylko poszerzy obszar swojego funkcjonowania, ale również grupę docelową. Planuje się, iż mobilny kontener raz w miesiącu będzie zmieniał swoją lokalizację, dzięki czemu będzie mogła korzystać duża grupa odbiorców. Mniejsze stacje demontażu pojazdów będą mogły sprzedawać katalizatory bezpośrednio do Unimetalu, unikając w ten sposób pośredników, co będzie wpływać na większą efektywność ekonomiczną. Co więcej, z usług przedsiębiorstwa będą mogły też skorzystać podmioty, dla których dotychczas transport katalizatorów był nieopłacalny ze względu na znaczne odległości dzielące ich od siedziby Unimetalu.
Realizacja projektu, dzięki automatyzacji umożliwi łatwiejsze przetwórstwo materiału oraz wpłynie na zmniejszenie kosztów logistycznych, co pozwoli na ograniczenie czynników losowych oraz ryzyka i emisji zanieczyszczeń.
Projekt „Kontener” – jako przykład modelu Gospodarki o obiegu zamkniętym”
Obecnie kluczową definicję gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ), stosowaną również przez Komisję Europejską, doprecyzowała Fundacja Ellen MacArthur, według której głównym celem GOZ jest przejście z modelu linearnego gospodarki na model cyrkularny. Model GOZ zakłada pozostanie surowców w gospodarce tak długo jak to możliwe przy jednoczesnym minimalizowaniu odpadów. Komisja Europejska postrzega przejście na GOZ szansę na modernizację i przekształcenie europejskiej gospodarki na drodze do zrównoważonej konkurencyjności, przynosząc korzyści zarówno środowisku, jak i gospodarce. Plan działania jest realizacją przewodniej inicjatywy Unii Europejskiej dotyczącej strategii 2020 na rzecz zasobooszczędnej Europy. Główne efekty, do których dąży się przy transformacji gospodarki o obiegu zamkniętym, dotyczą bezpieczeństwa dostaw surowców (zwłaszcza surowców krytycznych) i wydajności zasobów (zwłaszcza surowców), co skutkuje zmniejszeniem bezwzględnych ilości przepływów zasobów. Bezpieczeństwo dostaw zasobów i efektywne gospodarowanie zasobami powinny iść w parze z rosnącymi korzyściami społeczno-gospodarczymi i malejącą presją środowiskową w wartościach bezwzględnych.
Rys.1 Model Gospodarki linearnej i gospodarki o obiegu zamkniętym
Realizowany projekt wpisuje się w model GOZ, gdyż dzięki nowej w pełni zautomatyzowanej technologii zwiększona zostanie ilość odzyskiwanych surowców przy jednoczesnym minimalizowaniu odpadów. Dodatkowo proces badawczy realizowanego projektu prowadzi do wypracowania rozwiązania uniwersalnego i odpornego na warunki atmosferyczne, z założeniem obsługi przez jedną osobę. Moduł zapewnia możliwość pracy operatora bez dodatkowego szkolenia i możliwość wykonania całego zakresu prac związanych z recyklingiem bez narzędzi zewnętrznych, zgodnie z koncepcją jednego zautomatyzowanego mobilnego urządzenia, co pozwala skrócić drogę od klienta do końca procesu recyklingu.
Realizowana przez Unimetal Recykling mobilna, modułowa budowa poszczególnych automatycznych stanowisk roboczych, zebrana w kontenerowej zabudowie stworzy warunki do bardziej skutecznego realizowania procesu recyklingu zużytych katalizatorów na znacznie większym obszarze kraju (w dalszym etapie poza granicami).
Nowość i innowacyjność rozwiązania na rynku polega na zautomatyzowaniu każdego etapu przetwarzania począwszy od rozdrobnienia katalizatora, separacji poszczególnych strumieni powstałych zróżnicowanych materiałów, do zakładanej funkcjonalności odzysku pyłów z każdego modułu.