Nasza spółka od lat wspiera chrzanowską, I-ligową drużynę piłki ręcznej – Unimetal Recycling MTS Chrzanów, a od 30 czerwca 2020 roku pełnimy rolę sponsora tytularnego. Przy tym nasze zaangażowanie w rozwój klubu nie wiąże się tylko ze wsparciem finansowym, ale również strategicznym czy marketingowym. Ponadto, wśród naszych pracowników znajduje się spora grupa lojalnych kibiców, którzy przychodzą na wszystkie mecze domowe (i nie tylko ;)) by dopingować naszych szczypiornistów do zaciętej walki na boisku.
Zmiany w przepisach a sponsoring
Sponsoring sportowy to doskonała forma promocji dla firmy, a jednocześnie sposób na finansowanie dalszego rozwoju sportowców. Sponsor przekazuje sponsorowanemu środki, które umożliwiają mu realizację takich potrzeb jak treningi, udział w zawodach, zakup niezbędnego sprzętu – i tym samym buduje swój pozytywny wizerunek jako przedsiębiorca. Od stycznia 2022 roku, sponsoring niesie za sobą dodatkowe korzyści. Jakie?
Polski Ład, czyli rządowy program zmiany podatków, który wszedł w życie 1 stycznia 2022 roku, spowodował niemałe zamieszanie. Większość przedsiębiorstw miała wyraźne trudności wynikające z nowych przepisów, a część jeszcze długo borykała się z początkowo mylnymi interpretacjami podatków i składek. Mimo że program ten spotkał się z niechęcią i krytyką, wprowadził także bardzo pozytywną modyfikację z punktu widzenia sponsoringu – i to nie tylko sportowego. Mowa o uldze sponsoringowej. Obecnie wszystkie firmy, które zainwestują w cele ważne społecznie – kulturę, sport czy naukę – mogą odliczyć aż 150% wydatków. Zmiany te miały spowodować zwiększone zainteresowanie sponsoringiem, jednak do tej pory niewielu właścicieli firm o nich wie.
Jak działa ulga sponsoringowa?
O uldze sponsoringowej mówi się, że to rodzaj zachęty podatkowej. Może z niej skorzystać każdy przedsiębiorca bez względu na to, jaką kwotę przeznaczy na sponsoringi CSR, czyli na działalność społecznie pożyteczną (ang. Corporate Social Responsibility) – nie ma ani dolnych, ani górnych limitów. Odliczenie dotyczy nie tylko spółek, lecz także jednoosobowych działalności gospodarczych płacących CIT lub PIT według skali podatkowej albo według stawki liniowej 19%. Ulgę można rozliczyć w zeznaniu rocznym kiedy złoży się deklarację z wykazem poniesionych kosztów. Nie jest wymagane dostarczanie żadnych dodatkowych dokumentów. Podstawą jest jednak zawarcie umowy, w której określi się zobowiązania sponsorowanego np. do umieszczenia logotypu wraz z nazwą na koszulkach albo banerach reklamowych w trakcie ważnych wydarzeń.
Co można odliczyć w ramach ulgi sponsoringowej? W przypadku działalności sportowej odliczeniu podlegają wydatki na finansowanie klubu sportowego, w tym zakup sprzętu, stypendium sportowego przyznawanego wybranemu sportowcowi oraz imprezy sportowej – lokalnych zawodów czy festiwalu muzycznego z elementami sportu – pod warunkiem, że nie będzie to impreza masowa.
Korzyści dla przedsiębiorców – przykłady
Ulga sponsoringowa pozwala na odliczenie dodatkowych 50%, czyli w sumie 150% kosztów. Co to oznacza w praktyce? Wydając 1 zł na sponsoring, można odliczyć od odchodów 1,50 zł, czyli np. przy wydatkach rzędu 20 000 zł, odliczy się 30 000 zł. W efekcie, jeżeli przedsiębiorca opłaca podatek PIT na zasadach liniowych, czyli obowiązuje go 19% podatku, zyska łącznie 5,7 tys. zł. Skąd ta kwota? 3,8 tys. zł zyska za zaliczenie tego wydatku do kosztów uzyskania przychodu, zaś kolejne 1,9 tys. zł ze względu na możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania 50% poniesionego kosztu, czyli w tym przykładzie 10 tys. zł. Tym samym wydając 20 000 zł na sponsoring, firma zapłaci 5,7 tys. zł mniej podatku.
Jedyny limit, o którym można mówić, to limit wysokości dochodów uzyskanych w danym roku podatkowym z działalności gospodarczej.
Dlaczego jeszcze warto?
Poza korzyściami finansowymi, które otworzyły się przed sponsorami w ubiegłym roku, warto pamiętać, że sponsoring sportowy pomaga w budowaniu świadomości i zwiększaniu rozpoznawalności marki, a także kreowaniu jej pozytywnego wizerunku – zarówno wspieranie klubów sportowych, jak i drużyn czy sportowców działających indywidualnie, dodaje jednocześnie prestiżu oraz wiarygodności firmie.
Oprócz tego, przedsiębiorstwa decydujące się na wspieranie sportu w ten sposób, budują relacje ze społecznością. Badanie przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia w 2019 roku pokazało, że 28% kibiców chętniej kupuje produkty lub korzysta z usług sponsora niż innych konkurencyjnych marek. Co prawda nie ma co liczyć na to, że po dwóch meczach z logo sponsora jedna trzecia kibiców zdecyduje się na natychmiastowe zakupy, ale długotrwale budowana relacja przyniesie efekty. Istnieje jednak sprawdzony sposób na szybkie rezultaty – bardzo dobrym pomysłem i naprawdę skutecznym z punktu widzenia sprzedaży, jest dodanie np. do biletu na mecz kuponu rabatowego. Marka na tym nie straci, a może zyskać wielu nowych klientów.
Dodatkowo, w przypadku firm działających w mniej znanych branżach albo wprowadzających na rynek nowe produkty, sponsoring sportowy staje się drogą do zwiększania świadomości osób potencjalnie zainteresowanych produktami.
Wspieramy Unimetal Recycling MTS Chrzanów
Gorąco zachęcamy do wsparcia naszej lokalnej drużyny piłki ręcznej – Unimetal Recycling MTS Chrzanów -tutaj możecie zapoznać się z ich aktualną ofertą sponsorską na sezon 2023/24 – znajdziecie tam wiele informacji dotyczących korzyści ze współpracy z klubem i wynikające z nich świadczenia reklamowe.