Aktualnie chyba nie ma Polaka, który nie kojarzyłby rządowej Tarczy Antykryzysowej, wprowadzonej by zminimalizować skutki pandemii wirusa SARS-CoV-2. Z założeniami tego programu można zapoznać się na stronie www.gov.pl
Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawy z istnienia tzw. Tarczy Finansowej PFR dla firm i pracowników, która jest częścią programu Tarcza Antykryzysowa. Za jej realizacją stoi Polski Fundusz Rozwoju. Dedykowana jest ona polskim przedsiębiorcom, którzy ze względu na kryzys gospodarczy wywołany pandemią, notują znaczące straty finansowe.
Wsparcie o wartości 100 mld zł (które stanowi 4,5% naszego PKB) skierowane jest do firm działających na terenie Rzeczpospolitej Polski – zarówno mikrofirm (zatrudniającym przynajmniej 1 osobę), jak i małych, średnich oraz dużych działalności. Program ma zapewnić płynność finansową firm, uchronić przedsiębiorców przed koniecznością zamknięcia lub zawieszenia działalności po zamrożeniu gospodarki, a pracowników przed utratą miejsca pracy.
Tarcza Finansowa PFR w liczbach
Liczba firm, które skorzystały z Programu: 235 735Liczba pracowników zatrudnionych w tych firmach: 2 279 934Za pośrednictwem banków wypłacono już: 44 553 195 928 złkwota wypłacona mikroprzedsiębiorstwom: 13 mldkwota wypłacona małym i średnim firmom: 31,5 mld* stan na dzień: 4 czerwca 2020
Źródło: https://pfrsa.pl/tarcza-finansowa-pfr.html
Kwota w wysokości 100 mld została podzielona w następujący sposób – 25 mld złotych przewidziano na potrzeby mikrofirm, które zatrudniają do 9 pracowników bez osób samozatrudnionych, 25 mld trafi do dużych firm ( powyżej 249 pracowników) oraz 50 mld do sektora małych i średnich przedsiębiorstw.Program oferuje mikrofirmom, oraz małym i średnim przedsiębiorstwom wsparcie, w postaci tzw. subwencji finansowych, które można uzyskać za pośrednictwem wybranych banków. To instrument finansowy, udzielany na podstawie specjalnej umowy. Ma ona w dużej mierze bezzwrotny charakter – przy spełnieniu odpowiednich warunków, aż 75% wartości otrzymanego wsparcia, może nie podlegać zwrotowi. Wsparcie to można przeznaczyć na pokrycie bieżących kosztów prowadzonej firmy – koszty codzienne i stałe, w tym na wynagrodzenia, czynsz, zakup towarów, urządzeń koniecznych do pracy, zapłaty należności publicznoprawnych i dotrzymanie umów z kontrahentami. Wsparcie można wykorzystać również na przedterminową spłatę kredytów, których wartość nie przekracza 25 % otrzymanej subwencji.
Przedsiębiorcy prowadzący mikrofirmę mogą ubiegać się o wspomnianą subwencję, gdy spełniają następujące warunki:
- posiadały status mikrofirmy na dzień 31 grudnia 2019 r. – zatrudniały od 1 – 9 pracowników (nie licząc samozatrudnionego), a roczny obrót lub suma bilansowa za 2019 r. nie przekroczyła kwoty 2 mln EUR. Za pracowników uważane są tylko osoby związane z firmą stosunkiem pracy, w przeliczeniu na pełne etaty. Nie bierze się tu pod uwagę pracowników przebywających na urlopach macierzyńskich, urlopach na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopach ojcowskich, urlopach rodzicielskich i urlopach wychowawczych, a także zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego.
- odnotowały spadek obrotów (przychodów ze sprzedaży) o co najmniej 25% w dowolnym miesiącu po 1 lutego 2020 r. w porównaniu do poprzedniego miesiąca lub analogicznego miesiąca w 2019 roku, a spadek gospodarczy nastąpił w wyniku zawirowań powstałych na skutek COVID-19;
Przedsiębiorcy prowadzący małe i średnie przedsiębiorstwa mogą ubiegać się o subwencję gdy spełniają następujące warunki:
- posiadały status MŚP (małych i średnich przedsiębiorstw) na dzień 31 grudnia 2019 r. – zatrudniały do 249 pracowników, a ich roczny obrót za 2019 r. nie przekroczył 50 mln EUR lub suma bilansowa w 2019 r. nie przekroczyła 43 mln EUR, przy czym nie posiada statusu mikrofirmy i nie korzystała z pomocy w ramach programu rządowego pt. “Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Dużych Firm”*;
- odnotowały spadek obrotów (przychodów ze sprzedaży) o co najmniej 25% w dowolnym miesiącu po 1 lutego 2020 r. w porównaniu do poprzedniego miesiąca lub analogicznego miesiąca ubiegłego roku w związku zakłóceniami w funkcjonowaniu gospodarki na skutek COVID-19;
Ponadto, zarówno Przedsiębiorcy prowadzący mikroprzedsiębiorstwa jak i małe i średnie przedsiębiorstwa muszą spełniać wszystkie warunki z poniższych:
- prowadziły działalność na dzień 31 grudnia 2019 r. i prowadzą działalność na dzień złożenia wniosku,
- posiadają rezydencję podatkową na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego, są zarejestrowane na ternie Polski, a główny beneficjent rzeczywisty nie posiada rezydencji podatkowej w tzw. rajach podatkowych
- nie zalegają z płatnościami podatków i składek na ubezpieczenia społeczne na dzień 31 grudnia 2019 r. oraz na dzień składania wniosku,
- nie prowadzą działalności w zakresie (i) produktów lub usług, które mogą skutkować ograniczaniem bądź naruszaniem wolności indywidualnych lub/oraz praw człowieka; (ii) działalności prowadzonej przez instytucje kredytowe, spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, firmy inwestycyjne, instytucje pożyczkowe, zakłady ubezpieczeń, zakłady reasekuracji, fundusze emerytalne, fundusze inwestycyjne i inne przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania oraz podmioty zarządzające aktywami, dostawców usług płatniczych oraz inne instytucje finansowe, a także agencje ratingowe; lub; (iii) obszarów wątpliwych z powodów etyczno-moralnych.
W przypadku mikrofirm, dla każdej działalności maksymalna wartość subwencji jest obliczana indywidualnie na podstawie iloczynu liczby pracowników oraz kwoty bazowej subwencji finansowej w wysokości 12, 24 lub 36 tys. zł na zatrudnionego pracownika w zależności od skali spadku obrotów gospodarczych (przychodów ze sprzedaży), jednak nie może być wyższa niż 324 tys. zł.
W przypadku zaprzestania prowadzenia działalności lub zawieszenia jej w ciągu 12 miesięcy od dnia przyznania subwencji, wówczas jest ona zwrotna w kwocie stanowiącej 100% wsparcia. Ponadto, jeśli w trakcie wspomnianych 12 miesięcy, przedsiębiorcy uda się utrzymać 100% poziomu zatrudnienia sprzed uzyskania wsparcia, nie będzie on musiał zwracać 75% całkowitej wartości subwencji finansowej. W przypadku redukcji zatrudnienia do stanu niższego niż 50% pierwotnego poziomu zatrudnienia przedsiębiorca, nie będzie musiał zwracać 25% całkowitej wartości subwencji finansowej. W przypadku, gdy spadek obrotów był wyższy niż 75% PFR może zadecydować o modyfikacji tych kryteriów.
Wartość, która podlega zwrotowi, jest spłacana w 24 równych miesięcznych ratach.
Obliczenia maksymalnej kwoty subwencji w przypadku małych i średnich firm, dokonuje się w oparciu o skalę spadku obrotów gospodarczych (przychodów ze sprzedaży) danego przedsiębiorcy oraz poziomu przychodów osiągniętych przez niego w 2019 r.
Spadek obrotów gospodarczych związany z kryzysem gospodarczym wywołanym COVID-19 jest warunkiem koniecznym by uzyskać subwencję, a dodatkowo jego wysokość wpływa na wysokość maksymalnej kwoty subwencji. Przewidziano tu cztery progi spadku przychodów – tylko trzy kwalifikują się do uzyskania pomocy
1.Spadek od 25% do 50%
2.Spadek od 50% do 75%;
3.Spadek od 75% do 100%
4.Brak spadku lub spadek mniejszy niż 25% – wówczas firma nie kwalifikuje się do uzyskania wsparcia
Dla progów 1-3, zakłada się inną procentową wartość przychodów osiągniętych w 2019 r, uznawanych jako podstawę wyliczenia maksymalnej kwoty wsparcia. Dla progu pierwszego będzie to 4% przychodów osiągniętych w 2019 roku. Dla progu drugiego będzie to 6% przychodów, a dla trzeciego progu 8%. Maksymalna kwota subwencji nie może jednak przekroczyć 3.500.000 złotych, nawet jeśli z obliczeń wyjdzie kwota wyższa niż ta.
Przychód osiągnięty przez danego przedsiębiorcę w 2019 r. należy ustalić w oparciu o przychód wskazany w sprawozdaniu finansowym sporządzonym za rok 2019 r. W przypadku braku obowiązku sporządzania sprawozdania finansowego przez przedsiębiorcę albo niesporządzenia sprawozdania finansowego za 2019 r. na chwilę składania wniosku przychód należy określić na podstawie innych dostępnych dokumentów, np. na podstawie właściwych deklaracji podatkowych, ksiąg rachunkowych.
Ważne: Przedsiębiorca, który utrzymał co najmniej 100%-owy poziom zatrudnienia oraz wykazał stratę gotówkową na sprzedaży większą niż 25% wartości subwencji, może zachować 75% kwoty subwencji w formie bezzwrotnej. Kwota subwencji finansowej, która podlega zwrotowi, jest spłacana w 24 równych miesięcznych ratach.
Źródło: https://pfr.pl/tarcza.html